A nő gyenge, elesett, törékeny és a királyfira vár. Legalábbis a mesekönyvekben. Valójában küzd, harcol, megkeményedik, és mindeközben mi történik a pasikkal? És ki hordja a családban a nadrágot? Van ahol a gyengébb nem, és van ahol az erősebb nem képviselője.
De mitől lesznek erősebbek a férfiak? Tán csak nem attól, hogy ebben a kultúrában hosszú évszázadok óta kedvezőbb társadalmi pozícióban vannak, több pénzt keresnek, a magasabb presztízsű munkahelyeken zömében ők ülnek, és jóval kisebb részt vállalnak a kevésbé respektált területeken, így a gyereknevelésben vagy a háztartásban. Ugyanakkor vannak férfiak, akik igenis szívesen mosogatnak, vasalnak, büfiztetnek, és vannak nők, akik kickbokszolnak és keményen tárgyalnak.
A világ meg szépen lassan felborult, a nők egyre férfiasabbak, a férfiak meg egyre femininebbek lesznek. Miközben a teremtés koronája mítosznak vége, vajon megtalálja-e mindenki a helyét az új szereposztásban?
Már az sem megy ritkaságszámba, ha egy férfi többet időz a tükör előtt, mint a nők, kozmetikumokra, szépségápolásra költ. De hogyan éljük meg a szerepváltozásokat, léteznek-e még női és férfi szerepek? A változások egyik nagy előnye, hogy lehetőségeket kaptak a nők, emiatt sokszor a férfiak érzik magukat pocsékabbul, sok férj szerepvesztésként éli meg, ha a felesége ugyanolyan határozott, erős, céltudatos, sikeres, mint ő maga. De az is igaz, hogy a nők egyenrangúsága sokszor vezethet agresszívabb magatartáshoz, ilyenkor egyáltalán nem meglepő a férfi elbizonytalanodása.
A legutóbbi kutatásokból például kiderül, hogy Magyarországon tízből hét nő még mindig azt gondolja, hogy az ő dolguk a családról és a háztartásról gondoskodni. A férfiak 83 százaléka pedig egyetért azzal, hogy egy férfinak mindenkor gondoskodnia kell családja anyagi biztonságáról. Más tekintetben viszont változnak a szerepek: az a sztereotípia, miszerint a napi bevásárlásokról a nő, a komolyabb beruházásokról viszont a férfi dönt, már nem igaz.
A magyar háztartások 40 százalékában közösen, 32 százalékában a nők, 28 százalékában pedig a férfiak döntenek pénzügyi kérdésekről. És ez nemcsak a hétköznapi cikkek esetében van így, hanem ingatlan, autó, bútor, sőt elektronikai cikkek vásárlásakor is.
Új fejlemény az is, hogy a férfiak egyre több időt töltenek a konyhában: azt az állítást, hogy "szívesen főzök", 2007 óta a magyar férfiak többsége igaznak érzi magáról. Az is kiderült, hogy nem akarják átvenni valamennyi női szerepet, "őrzik a bástyáikat", úgy érzik, hogy éppen elég teher nehezedik rájuk a munkaerőpiacon.
Így aztán családja válogatja, hogy ki hordja a nadrágot. Még az is előfordul, hogy szerencsére bízzák, bevetik a dobókockát, mert nem akarnak veszekedni.
B. Király Györgyi vendégei: Iby Duba kozmikus trubadúr, Farkas Zsanett és Wágner Zsuzsanna kereskedők.
Női szemmel/ Hatoscsatorna/
Segítsen, hogy az ön igényeihez igazodva alakítsuk az oldalt!
Google adatvédelmi iránylevek
nem
igen