Azok a nők, akik igen elterjedt vérnyomás-csökkentőket, béta-blokkolókat szednek, nagyobb eséllyel küzdenek meg sikeresen az emlőrákkal – állítják az Anderson Rákközpont kutatói.
Dr. Amal Melhem-Bertrandt és munkatársai megállapították, hogy azok az emlőrákos nők, akik béta-blokkolót szednek, hosszabb ideig élnek, mint azok, akik nem szednek ilyen gyógyszert. Másrészt kisebb az esélye egy agresszívabb daganat kialakulásának is. A béta-blokkolók a szervezet stresszhormonjának, az adrenalin és a noradrenalin jelátvitelét gátolják. A kiinduló megállapítás szerint állatkísérletes körülmények között a stressz fokozta a daganatok növekedését. A kérdés az volt, a stressz gátlása képes-e a daganat csökkentésére.
A Journal of Clinical Oncology hasábjain bemutatott munka során 1400 emlőrákos nő egészségügyi adatait elemezték, akiket sebészeti úton és kemoterápiával is kezeltek. A hölgyek hét százaléka szedett vérnyomására béta-blokkoló hatású gyógyszert, a többi nem. A műtétet követően a két csoport esetén megegyezett a daganat mérete. Hároméves időszakot követően a gyógyszerszedő csoport 87 százaléka volt életben, míg béta-blokkolót nem szedőknél csak 77 százalékos volt a túlélési arány. A béta-blokkoló hatását vizsgáló statisztikai elemzésbe más, lehetséges befolyásoló faktorokat is bevontak, például életkor, daganatstádium, társbetegségek. A hatás még drámaibb volt a tripla negatív típusú, igen agresszív daganatok esetén, amikor a hormonális terápia nem alkalmazható.
Mindazonáltal a vizsgálat csak a kapcsolatot tárta fel, az ok-okozati összefüggést nem. A szakértők jelenleg még nem ajánlják a béta-blokkolókat daganatellenes szerként, ugyanis az eredmények megerősítése további kutatást igényel.
Forrás: Medipress
Segítsen, hogy az ön igényeihez igazodva alakítsuk az oldalt!
Google adatvédelmi iránylevek
nem
igen